رطوبت زدائی به روش غشایی

اساس کار خشک کن های غشایی بر این حقیقت است که مولکول های آب می توانند 20 هزار برابر سریع تر از مولکول های هوا به داخل غشاهای تعبیه شده (الیاف تو خالی پوشیده شده با یک لایه مخصوص) نفوذ کنند.

یک درایر غشایی شامل دسته ای از هزاران غشای لیفی تو خالی دارای روکش های خاص هستند. تصویر زیر شماتیکی از این نوع درایرها را نشان می دهد. این الیافت تو خالی از یک پلاستیک جامد مقاوم به دما و فشار ساخته شده اند. سطح داخلی این الیاف توسط یک لایه بسیار نازک از یک پلاستیک مخصوص ثانویه پوشیده شده است. این الیاف تو خالی در داخل یک لوله که در کانال داخلی آن انتهای این الیاف کاملا باز هستند نصب می شوند.

اساس کار درایرهای غشایی

مطابق تصویر بالا، هوای فشرده مرطوب از بالا در داخل الیاف تو خالی جریان می یابد. رطوبت موجود در هوای مرطوب به داخل الیاف نفوذ کرده و به سمت بیرون هدایت می شود. برای انجام این کار، وجود یک گرادیان غلظت رطوبت میان سطح داخلی و سطح بیرونی الیاف ضروری است.

برای ایجاد این گرادیان مقدار مشخصی از هوای خشک شده به داخل درایر بازگشته و به سمت جریان در اطراف الیاف هدایت می شود. بدین ترتیب، با جریان هوای خشک در اطراف غشاهای حاوی هوای مرطوب، اختلاف غلظت لازم برای رطوبت حاصل می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست