فرایند تولید گاز نیتروژن به روش PSA

مراحل تولید گاز به روش PSA

مراحل اصلی فرایند جداسازی جذبی PSA در شکل زیر نشان داده شده است. در ادامه به شرح هر مرحله می پردازیم:

مرحله اول افزایش فشار هوای محیط از طریق کمپرسور: در این مرحله که همان مرحله فشرده‌سازی هوا و آماده‌سازی اولیه است، هوای محیط به کمپرسورهای هوا انتقال یافته و فشار آن تا حد مشخص افزایش می‌یابد (تا حدود 8 الی 9 بار).

مرحله دوم عبور هوای فشرده از درایر جهت خشک سازی: هوای فشرده شده پس از عبور از درایر (خشک کن) و تله آبگیر، درصد بالایی از رطوبت و روغن معلق موجود در خود را از دست می دهد.

مرحله سوم عبور هوای فشرده از برج کربن فعال: از آنجایی که علیرغم فیلتراسیون هوای فشرده ممکن است هنوز مقداری از قطرات روغن و رطوبت در هوا موجود باشد، با عبور هوا از میکروفیلترهای سری شده موجود در برج کربن فعال (جاذب کربن فعال) رطوبت و روغن باقی مانده آن کاملا جذب شده و هوایی کاملا خشک، تمیز و فشرده به ستون های دستگاه نیتروژن ساز می شود.

مرحله چهارم مخزن ذخیره هوای فشرده: هوا پس از طی مراحل آماده‌سازی، وارد مخزن ذخیره می گردد. مخزن هوای تعبیه شده در اینجا حجم هوای لازم برای ژنراتور PSA را کنترل نموده و این جریان را پایدار می کند.

مرحله پنجم ژنراتور یا مولد گاز نیتروژن: این دستگاه از دو ستون حاوی ماده جاذب CMS (Carbon Molecular Sieve) ، پایپینگ و اتصالات و انواع ولوها تشکیل شده است. با توجه به تفاوت در قطر مولکولی اکسیژن و قطر مولکولی نیتروژن، تنها مولکول های ریزتر اکسیژن توان نفوذ به داخل حفرات ریز کربنی موجود در مواد جاذبCMS  را داشته و این مواد بر پایه اختلاف قطر مولکولی، مولکولهای اکسیژن و ناخالصی های هوا را به خود جذب کرده و به نیتروژن اجازه خروج از ستون را می دهد. در انتها، نیتروژن با خلوص بالاتر از ۹۵ تا 99.9999 درصد از اکسیژن موجود در هوا جداسازی می شود.

مرحله ششم ذخیره‌‌سازی نیتروژن: نیتروژن تولیدی در کپسول های جمع آوری نیتروژن جمع آوری می شود. در واقع، مخزن ذخیره نیتروژن سبب می گردد تا جریان مداوم و پایداری از نیتروژن با خلوص بالا فراهم گردد.

تولید گاز نیتروژن به روش PSA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست