نکته مهم در ارتباط با چیلرهای تراکمی

در چیلرهای تراکمی در ارتباط با کمپرسورها توجه به بحث روغن اهمیت بسزایی دارد.

روغن‌ کمپرسور چندین نقش مختلف را به طور همزمان انجام می‌دهد و البته که مهم‌ترین وظیفه آن‌، روان‌کاری قطعات است. اما در عین حال در برخی سیستم‌ها از روغن به عنوان خنک‌کننده نیز استفاده می‌شود. همچنین همانطور که پیش از این نیز گفته شد، در کمپرسورهای باز، روغن وظیفه جلوگیری از وقوع نشتی را ایفا می‌کند. با این حساب، باید در انتخاب روغن برای کمپرسور دقت زیادی داشت و پیشنهادات تولید کننده را باید در این امر در نظر گرفت.

روغن‌های کمپرسور معمولا از ترکیبی خاص از روغن‌های معمول‌ و چند افزودنی تشکیل می‌شود که در عین حال که قطعات را روان‌کاری می‌کند، سازگار با ماده مبرد نیز باشد. اگر روغن و ماده مبرد کوچک‌ترین ناسازگاری داشته باشند، ممکن است صدمات زیادی به قطعات مختلف سیستم تبرید وارد شود.

بخش بزرگی از روغن‌های کمپرسورها را مواد غیرطبیعی تشکیل داده‌اند. همین ویژگی به این روغن‌ها این قابلیت را می‌دهد که طول عمر بیش‌تری داشته باشند و مقاومت بیش‌تری به نسبت روغن‌های معدنی در برابر شرایط سخت داشته باشند. در بیش‌تر سیستم‌های سرمایش خانگی از گاز R-410a به عنوان ماده مبرد استفاده می‌شود و در کنار این ماده، از روغن‌های پلی‌استری برای روان‌کاری قطعات استفاده می‌شود که در عین حال در ماده مبرد نیز حل نمی‌شود.

اگرچه سازگاری روغن و ماده مبرد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مربوط به روان‌کارها محسوب می‌شود، اما نکات مهم دیگری نیز در مورد آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال رطوبت می‌تواند برای بعضی از روغن‌های غیرطبیعی بسیار زیان آور باشد؛ چراکه رطوبت با برخی از مواد موجود در روغن واکنش داده و تشکیل اسید می‌دهد. در نتیجه این موضوع، گران‌روی و خاصیت روان‌کاری روغن دستخوش تغییر می‌شود. درنهایت، چنین اتفاقی می‌تواند سبب از کار افتادن کمپرسور شود.

مشکلات مربوط به روغن تنها به این مثال ختم نمی‌شود و انوع این مشکلات در کمپرسورها شایع هستند. یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی، استفاده از کمپرسورهای بدون روغن است. اما درصورت استفاده از کمپرسورهای معمولی، باید به صورت دوره‌ای سلامت روغن‌ کمپرسورها بررسی شود. کوچکترین تغییر در گران‌روی می‌تواند بر روی عمکلرد کمپرسور تاثیر منفی بگذارد. با توجه به چنین نکاتی می‌توان تا چندین سال بدون هیچ مشکلی از کمپرسور استفاده کرد به طوری که نیازی به تعمیر آن نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست