تعمیرات و عیب یابی چیلر

بهترین برند چیلر

چیلرهای امروزی بازدهی بیشتری نسبت به قبل دارند. اما برای حفظ این بازدهی، باید قطعات چیلر به طور مرتب مورد بررسی و عیب یابی قرار گیرند و در صورت نیاز، ایرادات احتمالی آن‌ها برطرف گردند. به طور متوسط چیلر تراکمی آب خنک اسکرو می‌تواند به میزان 3000 ساعت در هر سال کار کند. اما برای رسیدن به این عدد و حفظ آن برای چند سال، باید تعمیرات دوره‌ای را برای این چیلرها در نظر گرفت تا هم عمر مفید سیستم افزایش پیدا کند و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. بنابراین، برای اطمینان از بهترین عملکرد سیستم، باید چیلرها به طور دائمی بازرسی و نگهداری شوند. بهتر است بدانیم تعمیرکاران چیلر ضمن حفظ عمر مفید چیلرها چگونه راندمان چیلرها را کنترل کرده یا افزایش می  دهند و از خرابی آنها جلوگیری می نمایند.

در اینجا به پنج مورد مرسوم می پردازیم:

اولین مورد، نظارت مستمر و روزانه به گزارش عملکرد چیلر است.

طی این روش، خروجی و عملکرد چیلر، روزانه ثبت میشود تا مشکلات سیستم قبل از آنکه هزینه های ثانویه به بار آورند شناسایی شوند. جهت تهیه این گزارش های روزانه، داده های مختلفی جمع آوری میشوند که مهمترین آنها نرخ جریان و دمای کارکرد هستند. این کار روزانه تنها چند دقیقه زمان میبرد و در عوض شما را برای شرایط آتی آماده تر می کند.

دومین روش بازبینی منظم آب مورد استفاده است.

انواع مختلفی از چیلرها وجود دارند که برای شرایط متفاوتی مناسب اند؛ ولی متداول ترینشان مدل چیلرهای آب است. در این دستگاه ها، بایست آب مکرر مورد استفاده قرار گیرد تا از تجمع جرم، خوردگی، و رشد خزه و جلبک جلوگیری شود. برای سیستم های بسته آب نیز به طور منظم از مواد شیمیایی مخصوص استفاده می شود. فیلترها نیز هر سه ماه یک بار باید تعویض گردند تا از تجمع آلودگی ها پیشگیری شود.

سومین موضوع، رسیدگی سریع به نشتی هاست.

کوچکترین نشتی در سیستم چیلر میتواند دردسرساز شود. رطوبت های نا به جا میتوانند کار اسیدهای خورنده را راحت تر کنند. همچنین، رطوبت باعث پوسیدگی اجزای چیلر می شود و چیلر را از کار می اندازد. هر سه ماه یک مرتبه اجزا را برای هرگونه نشتی، به دقت بازرسی کنید.

چهارمین روش تمیز کردن اتصالات سیستم است.

بازدهی کل سیستم وابسته به راندمان تبادل حرارت در اواپراتور و اتصالات کندانسور است. تمیز نگه داشتن این اتصالات موجب روان کار کردن چیلر میشود.این تمیزکاری با برس زدن یا اعمال مواد شیمیایی انجام می گیرد تا خز و جلبک شکل گرفته یا جرم های انباشته حذف گردند.

پنجمین راهکار، بررسی منظم روغن و مبردهاست.

تحلیل و بررسی روغن و مبرد موجود در سیستم میتواند مانع برخی خرابی ها شود. بازرسی مبرد کمک میکند مشکلات حاصل از آلودگی را بیابید و بررسی روغن میتواند باعث آشکار شدن مشکلات پنهان شود؛ مانند مشکلات موجود در جلد کمپرسور یا مقدار اضافی آب موجود در روغن.

برخی از موارد نیاز به تعمیر در مدل های مختلف چیلرها مشترکند که در صورت بروز آنها باید فورا تعمیرکار را باخبر نمایید.

نشت مبرد، کم شدن فریون، خرابی کمپرسور، خرابی انواع تبادل کننده های گرما، فلاشینگ اواپراتور و خرابی پمپها و فن ها از جمله شایع ترین خرابی های چیلرها هستند.

گاهی با وجود کار کردن چیلر، مشتریان ترجیح می دهند چیلر خود را تغییر دهند که جهت تعویض سیستم چیلر نیز بهتر است مشاوره های تعمیرکاران شنیده شود. قاعده کلی برای تعویض این سیستم ها آن است که اگر عمر چیلر از 20 سال گذشته و هر سال به طور میانگین 1000 ساعت کار کرده آن را تعویض نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست