کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور گریز از مرکز

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به معرفی کمپرسور گریز از مرکز، که توسط شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان طراحی و تولید شده است پرداخته‌ایم.

کمپرسور گریز از مرکز

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاُسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به معرفی کمپرسور گریز از مرکز، که توسط شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان طراحی و تولید شده است پرداخته‌ایم.

کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

کمپرسور گریز از مرکز یک کمپرسور دینامیک (Dynamic) است، که با استفاده از نیروی گریز از مرکز، مقدار فشار سیال را طی عبور از ایمپلر افزایش می‌دهد. سپس سیال وارد پخش‌کننده می‌شود و با کاهش سرعت سیال، فشار آن افزایش می‌یابد و در نهایت وارد متراکم‌کننده می‌شود. لازم به ذکر است که مقطع جمع‌کننده می‌تواند بیضوی، مستطیل یا دایروی باشد.

این کمپرسور به نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود. کمپرسور سانتریفیوژ و کمپرسور توربو دیگر نام‌های این کمپرسور است.

موارد استفاده از کمپرسرو گریز از مرکز

كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف‌ترین كمپرسورها در صنایع هستند؛ به ویژه به عنوان كمپرسور مورد استفاده در فرآیندها دررده اول قرار دارند. حال اگر به جای تعداد، ظرفیت و یا توان مصرفی معیار انتخاب قرار گیرد، كمپرسورهای گریز از مركز بالاترین سهم را در فرآیند تراكم گازها در صنایع به خود اختصاص می‌دهند. در طول سال‌های اخیر به لحاظ ابعاد نسبی كوچكتر و وزن كمتر (درمقایسه با كمپرسورهای پیستونی)، با رشد و توسعه صنایع، به‌كارگیری این كمپرسورها در فرآیندها بیشترین توجه را به خود معطوف داشته است. پایین بودن بار وارده برروی فوندانسیون در این كمپرسورها موجب گردیده تا در نصب آن ها به فوندانسیون كوچک‌تر و سبک‌تری نیاز باشد.

كمپرسورهای گریز از مركز برای دبی (١٧٠٠ تا ١٠٠٠٠٠٠ متر مکعب بر ساعت) ساخته می‌شوند. بدیهی است كه به همین خاطر استفاده از این كمپرسورها در دبی های كم كه چندان اقتصادی نمی‌باشند نتوانسته است موفقیت چندانی را كسب نماید.

نحوه عملکرد کمپرسورهای گریز از مرکز

نحوه عملکرد کمپرسورهای گریز از مرکز به این شکل است که این کمپرسور با استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است. این عمل توسط تیغه های (Vane) نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می‌شود. در این نوع کمپرسورها عامل اصلی انتقال انرژی، پروانه کمپرسور (Impeller) است که روی محور نصب می‌شود و با آن می‌چرخد. پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه (Impeller Eye) روی تیغه‌های Vane که روی آن نصب می‌شود هدایت شده و پس از قرار گرفتن در نوک پروانه، توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا و وارد محفظه اطراف آن می‌شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل گردد. خلأ ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون، در اثر سرعت گرفتن سیال، باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می‌شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می‌شود.

با توجه به این که حرکت سیال در داخل کمپرسور توسط نیروی گریز از مرکز انجام می‌شود باید دور کمپرسور به اندازه‌ای بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا کند تا امکان جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شود در غیر این صورت فشار و جریان کمپرسور کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها (نسبت به مایعات) برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا خواهد بود. همچنین به دلیل فاصله زیاد بین مولکول‌های گازها تعداد Vane های نصب شده روی پروانه‌ها و همچنین زاویه آن‌ها نسبت به پروانه‌های پمپ‌های گریز از مرکز بیش‌تر است.

اجزای کمپرسور گریز از مرکز

مزایا و معایب کمپرسورهای گریز از مرکز

مزایای کمپرسور گریز از مرکز:

  • ذخیره ظرفیت مناسب
  • هزینه اولیه کم
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار کم
  • کارایی بالا
  • محدوده عملیاتی گسترده

معایب کمپرسور گریز از مرکز:

  • ناپایداری در هنگام کاهش جریان
  • نسبت به تغییر ترکیبات گاز حساس هستند
  • به منظور عملکرد مناسب به صورت دوره‌ای باید جایگزینی صورت پذیرد.

مشاوره فنی رایگان و سفارش کمپرسور گریز از مرکز

در صورت تمایل به اخذ مشاوره در خصوص تهیه و سفارش کمپرسور گریز از مرکز می‌توانید با کادر فروش شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید و اطلاعات لازم و قیمت کمپرسورهای گریز از مرکز را از کارشناسان فنی و مجرب این مجموعه دریافت نمایید.

چرا زاگرس کمپرسور ایرانیان

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی و سوابق درخشان مؤسسین و پرسنل کلیدی خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاُسیس شده است.

واحدهای تولیدی این شرکت با مساحت بالغ بر 10.000 متر مربع واقع در شهرک صنعتی شمس آباد (تهران) شامل واحد تولید، طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و کنترل پروژه است. واحد تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت متشکل از پرسنل متخصص و برترین نخبگان دانشگاهی و صنعتی در مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد به صورت مستمر در حال توسعه محصولات و افزایش کیفیت آن‌ها بوده و هدف رقابت با رقبای اروپایی در سطح منطقه و صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌نماید. هدفی که با صادرات به کشورهای ارمنستان، عراق و سوریه آغاز گردیده و به یاری خداوند متعال به تعالی خواهد رسید. این شرکت با تکیه بر توان فنی و طراحی و ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

برندهایی که به ما اعتماد کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست