خانه > وبلاگ درایرها > انواع روش های رطوبت زدائی > رطوبت زدائی به روش جذب شیمیایی

رطوبت زدائی به روش جذب شیمیایی

در این روش رطوبت هوا توسط یک واکنش شیمیایی با ماده جاذب رطوبت از هوا جدا می شود. از آنجایی که خواص جذب ماده جاذب با گذر زمان کاهش می یابد، جایگزینی مداوم آن ها با مواد جاذب جدید ضروری است.

به صورت کلی 3 نوع ماده جاذب در این روش موجود می باشد: 1- ماده جاذب محلول (مانند لیتیوم کلراید و کلسیم کلراید)، 2- ماده جاذب جامد (مانند گچ دی هیدراته و نمک منیزیم) و 3- ماده جاذب مایع (مانند سولفوریک اسید، فسفریک اسید، گلیسیرین، تری اتیلن گلایکول).

همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، اساس کار این روش بدین صورت است که هوای مرطوب فشرده از سمت بالا به داخل بستر خشک کننده میانی وارد می شود. درطی حرکت هوا رطوبت آن توسط ماده جاذب جذب می گردد. میعانات صورت گرفته نیز به صورت همزمان خارج می شوند. نقطه شبنم فشاری نیز 8-12% کاهش می یابد. به عنوان مثال اگر هوای مرطوب فشرده با دمای 30 درجه سانتی گراد وارد درایر حاوی کلسیم کلراید گردد، نقطه شبنم فشاری حاصل مابین 18 تا 20 درجه سانتی گراد می گردد.

رطوبت زدائی به روش جذب شیمیایی با مواد جاذب جامد

ویژگی های این روش:

1- دمای هوای وردوی به درایر باید پایین باشد چرا که دمای بالا سبب نرم شدن ماده جاذب و یا شکسته شدن آن ها می گردد.

2- مواد جاذب در اینجا بسیار خورنده هستند. هوای خشک فشرده می تواند این مواد را جابجا کرده و همراه با خود به داخل سیستم پنوماتیک ببرد. این عمل می تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند.

3- این روش نیازمند صرف انرژی بیرونی نمی باشد.

با توجه به ویژگی های ذکر شده، از رطوبت زدائی به روش جذب شیمیایی تنها در کاربردهای خاص همچون کاربردهای آزمایشگاهی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست