تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به بررسی کامل چیلر تراکمی و جذبی می‌پردازیم و موارد مهم در زمینه تفاوت چیلر جذبی و تراکمی را نیز ذکر می‌کنیم.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به بررسی کامل چیلر تراکمی و جذبی می‌پردازیم و موارد مهم در زمینه تفاوت چیلر جذبی و تراکمی را نیز ذکر می‌کنیم.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

انواع چیلر

در تعریفی ساده، چیلر به دستگاهی گفته می‌شود که با تولید آب سرد و انتقال آن به هواساز یا فن‌کویل‌ها، باعث ایجاد سرما و تهویه مطبوع می‌شود.

اصلی‌ترین تقسیم‌بندی که درمورد چیلرها انجام می‌شود، بر مبنای سیکل کاری آن‌هاست. بر این اساس دو نوع چیلر داریم:

  • چیلرهای جذبی
  • چیلرهای تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، در نحوه عملکرد و ساختار آن‌هاست. چیلرهای جذبی دارای ژنراتور و ابزوربر هستند و از سوخت طبیعی استفاده می‌کنند. در حالی‌که چیلرهای تراکمی دارای کمپرسوراند و از برق به‌عنوان انرژی استفاده می‌کنند.

 

در ادامه به معرفی سیکل تراکمی هریک از چیلرها و نحوه کارکردشان می‌پردازیم.

چیلر جذبی

همان‌طورکه از نام این چیلر مشخص است، مبنای کار آن براساس سیکل تبرید جذبی است که از طریق جذب مبرد ماده جاذب عمل می‌کند.

به این‌صورت که، مبرد و ماده جاذب، به‌واسطه دفع حرارت در محفظه جاذب، محلولی مایع را تشکیل می‌دهند که به‌وسیله پمپ، به سمت ژنراتور هدایت می‌شود. با جذب گرما در ژنراتور، محلول رقیق می‌شود. به این ترتیب مبرد تبخیر شده و از ماده جاذب جدا می‌شود.

در ادامه مسیر، مبرد به شکل مایع از کندانسور خارج شده و پس از کاهش فشار و دما، وارد اواپراتور می‌شود. در آن‌جا مبرد کاملا تبخیر شده و مجددا به سمت ابزوربر بازمی‌گردد تا در ماده جاذب حل شود.

سیستم چیلرهای جذبی با بخار کم فشار و آب داغ به‌صورت چشمگیری باعث کاهش هزینه‌ها شده و می‌توانند جایگزین خوبی برای چیلرهای تراکمی باشند.

اصلی‌ترین معیار دسته‌بندی چیلرهای جذبی براساس مکانیزم طراحی آن‌هاست. بر این اساس این چیلرها شامل سه نوع هستند:

  • چیلر جذبی تک‌اثره
  • چیلر جذبی دواثره یا دو مرحله‌ای
  • چیلر جذبی شعله مستقیم

چیلر تراکمی

مبنای کار چیلرهای تراکمی، براساس سیکل تبرید تراکمی است.

در این سیکل در ابتدا گاز مبرد وارد کمپرسور شده، متراکم می‌شود و به‌دنبال آن، فشار و دما افزایش پیدا می‌کند. سپس گاز مبرد به‌جهت دفع حرارت، به سمت کندانسور به حرکت در می‌آید. در کندانسور ابتدا دمای گاز کاهش پیدا کرده، و با از دست دادن حرارت بیشتر، به مایع تبدیل می‌شود.

در ادامه فرآیند، مایع مبرد از شیر انبساط عبور کرده و با افت فشار، در ابتدا به شدت سرد و در ادامه بخشی از آن تبخیر می‌شود. در نهایت نیز مخلوط مایع و گاز با دمایی پایین وارد اواپراتور می‌شوند. در آ‌ن‌جا با جذب گرمای آب عبوری از اواپراتور، علاوه بر سرد کردن آب، به‌طور کامل تبخیر می‌شوند. در انتها نیز گاز مبرد خروجی از اواپراتور، مجددا به کمپرسور برمی‌گردد.

چیلر تراکمی و جذبی

انواع چیلر تراکمی:

  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی
  • چیلر تراکمی با کمپرسور گریز از مرکز یا سانتریفیوژ
  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال

انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور

  • چیلر تراکمی آب خنک (Water cooled chiller)
  • چیلر تراکمی تبخیری (Evaporatively)
  • چیلر تراکمی هوا خنک (Air cooled chiller)

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

در این بخش به اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین چیلر تراکمی و جذبی وجود دارد اشاره می‌کنیم.

  1. مصرف انرژی:
    همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، چیلرهای تراکمی با برق و چیلرهای جذبی با گاز طبیعی کار می‌کنند.
    بررسی مطالعات و محاسبات در اقلیم‌های مختلف نشان داده مجموع انرژی موردنیاز برای تولید سرمایش در چیلرهای جذبی، همواره نسبت به چیلرهای تراکمی بیشتر است. علت اصلی آن نیز ضریب عملکرد پایینِ چیلرهای جذبی است.

     

  2. وزن و ابعاد
    چیلرهای جذبی به‌دلیل اینکه بزرگ‌تر بوده و متعلقات بیشتری دارند، وزن و ابعاد بیشتری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند.
    باتوجه به اینکه، در ظرفیت برابر، چیلرهای جذبی دو برابر چیلرهای تراکمی وزن دارند، باید در محلی قرار بگیرند که زیرسازی محکمی داشته باشد.

     

  3. میزان صدای تولید شده

    معمولا چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی آب خنک در موتورخانه و چیلرهای تراکمی هوا خنک در فضای، بیرون مانند پشت بام یا حیاط، نصب می‌شوند و به‌همین دلیل صدای آزار دهنده‌ای ندارند. اما به‌طور کلی، معمولا چیلرهای جذبی صدای کمتری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند.

     

  4. طول عمر دستگاه:

    از نظرمقایسه طول عمر بین چیلرهای تراکمی و جذبی، می‌توان گفت چیلرهای تراکمی طول عمر بالاتری دارند.
    در چیلرهای تراکمی هوا خنک، به‌دلیل استفاده از آب برای خنک کردن کندانسور، رسوبات موجود در سیستم کاهش پیدا کرده و از متعلقات تاسیساتی کمتری استفاده می‌شود. بنابراین این چیلرها طول عمر بیشتری دارند.
    اما چیلرهای تراکمی آب خنک مانند چیلرهای جذبی به برج خنک‌کننده، آمونیاک و ماده جاذب لیتیوم بروماید نیاز دازند. همین عوامل سبب ایجاد خوردگی در سیستم و به‌دنبال آن باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

     

  5. تعمیر و نگهداری:

    تعمیر و نگهداری از چیلرهای جذبی حساس‌تر از چیلرهای تراکمی است و برای انجام تعمیرات نیاز به یک نیروی متخصص است.
    از طرفی باید به این نکته درمورد چیلرهای تراکمی توجه داشت؛ که درصورت خرابی کمپرسور، در چیلرهای تراکمی دارای کمپرسور اسکرال، نیاز به تعویض کمپرسور دستگاه است و در چیلرهای دارای کمپرسور اسکرو در صورت خراب شدن کمپرسور، ممکن است در برخی موارد قابل تعمیر باشد.
    به‌طور کلی می‌توان گفت چیلرهای تراکمی، در صورت خرابی، هزینه بالاتری نسبت به چیلرهای جذبی دارند.

     

  6. کاربری:

    از چیلرهای جذبی معمولا در پروژه‌های بزرگ، که نیاز به تامین برق زیادی دارند، ماند بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها، دانشگاه‌ها و … استفاده می‌شود.
    در مقابل، چیلرهای تراکمی مزایای بیشتری دارند و به همین چهت از آن‌ها در اکثر کاربری‌ها استفاده می‌شود.

     

  7. مصرف آب:

    چیلرهای جذبی، برای فعالیت خود به برج خنک‌کننده و آب نیاز دارند. این برج‌ها که معمولا به‌صورت تبخیری کار می‌کنند، باعث هدررفت آب می‌شوند.
    چیلرهای تراکمی آب‌خنک نیز مانند چیلرهای جذبی است به آب و برج خنک‌کننده نیاز دارند. اما در چیلرهای تراکمی هواخنک است نیاز به این مولفه‌ها نیست و طبیعتا مصرف آبی صورت نمی‌گیرد.

     

  8. زیست‌محیطی:

    چیلرهای تراکمی معمولا از مبردهایی استفاده می‌کنند که بعضا باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و تخریب لایه اوزون می‌شوند. هرچند امروزه استفاده از این‌گونه مبردها ممنوع شده، اما در بعضی موارد از آن‌ها استفاده می‌شود.
    برخلاف چیلرها تراکمی، چیلرهای جذبی از مبردهای طبیعی استفاده کرده و تاثیرات مخرب زیست‌محیطی برجا نمی‌گذارند.

انتخاب و خرید چیلر تراکمی و جذبی

مواردی که باید در خرید و انتخاب چیلر تراکمی و جذبی درنظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • میزان انرژی مصرفی و نوع آن
  • دسترسی به منابع آبی
  • شرایط محیطی و نیازهای پروژه
  • بودجه موردنظر
  • فضای نصب و قرارگیری
همچنین می‌توانید برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع چیلر، با کارشناسان فنی ما در زاگرس کمپرسور ایرانیان در ارتباط باشید.

چرا زاگرس کمپرسور ایرانیان

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی و سوابق درخشان موسسین و پرسنل کلیدی خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است.

واحدهای تولیدی این شرکت با مساحت بالغ بر 10.000 متر مربع واقع در شهرک صنعتی شمس آباد (تهران) شامل واحد تولید، طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و کنترل پروژه است. واحد تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت متشکل از پرسنل متخصص و برترین نخبگان دانشگاهی و صنعتی در مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد به‌صورت مستمر در حال توسعه محصولات و افزایش کیفیت آن‌ها بوده و هدف رقابت با رقبای اروپایی در سطح منطقه و صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌نماید. هدفی که با صادرات به کشورهای ارمنستان، عراق و سوریه آغاز گردیده و به یاری خداوند متعال به تعالی خواهد رسید.

این شرکت با تکیه بر توان فنی و طراحی و ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

برندهایی که به ما اعتماد کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست