چیلر تراکمی ساختمانی

چیلر اسکرال یا اسکرو

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به معرفی و بررسی تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو می‌پردازیم

چیلر اسکرال یا اسکرو

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی موسسین و پرسنل خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است؛ و با ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد؛ همچنین تاکنون توانسته به برندهای شناخته شده داخلی و کشورهای همسایه خدمات ارائه دهد.
در این مطلب به معرفی و بررسی تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو می‌پردازیم.

چیلر تراکمی ساختمانی

چیلر اسکرال

یکی از تفاوت‌هایی که بین چیلر اسکرال و اسکرو وجود دراد، در نوع کمپرسور آن‌هاست؛ یعنی چیلرهای اسکرال دارای کمپرسور اسکرال، و چیلرهای اسکرو دارای کمپرسور اسکرو هستند.

فعالیت چیلرهای اسکرال برپایه سیکل تبرید تراکمی است. در این سیکل، وظیفه سرمایش به عهده سیال مبرد است. به این‌صورت که به‌دنبال ورود سیال مبرد به کمپرسور و فشرده شدن آن، دما و فشار بالا می‌رود. بعد از آن، سیال به داخل لوله فرستاده می‌شود تا به کندانسور برسد. سپس به سمت شیر انبساط می‌رود و با افت فشار، دمای آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه سیال وارد اواپراتور شده و در تماس با آب گرم، گرمای آ‌ن‌را جذب کرده و از حالت مایع تبدیل به گاز می‌شود. در انتها نیز به سمت کمپرسور فرستاده می‌شود.

طی این فرآیند، آب گرم، توسط عمل سردسازی چیلر، خنک می‌شود.

چیلر اسکرال در برابر خوردگی مقاوم بوده و استحکام بالایی دارد.

از چیلرهای اسکرال استفاده‌های زیادی می‌شود؛ از جمله پرکاربردترین مکان‌هایی که از این نوع چیلر استفاده می‌شود، می‌توان به ساختمان‌های مسکونی، هتل، رستوران، باشگاه‌های ورزشی، واحدهای صنعتی و بیمارستان‌ها اشاره کرد.

 

چیلر اسکرو

همان‌طور که گفته شد، دلیل نام‌گذاری این چیلر، استفاده از کمپرسور اسکرو در ساختمان آن است. این چیلرها دارای یک تا سه کمپرسور اسکرو هستند..

در مواردی که نیاز به تبرید ظرفیت‌های بالاتر از 150 تن است، چیلرهای اسکرو گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

راندمان چیلرهای اسکرو معمولا بالاتر از چیلرهای اسکرال است.

در ادامه به تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

 

مقایسه چیلر اسکرال و اسکرو

در سال‌های اخیر، کمپرسورهای اسکرال و اسکرو به پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین نوع کمپرسور، در بین چیلرهای تراکمی تبدیل شده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب هرکدام، در این بخش به مقایسه مهم‌ترین تفاوت‌ها بین چیلر اسکرو و چیلر اسکرال می‌پردازیم:

  • مدیریت روغن کاری
    در کمپرسورهای اسکرو، به‌کمک یک نوع سنسور که روی بدنه کمپرسور قرار دارد، می‌توان کیفیت روغن‌کاری را به‌صورت خودکار اندازه‌گیری کرد.
    اما در کمپرسورهای اسکرال، تنها می‌توان به‌وسیله سایت گلاسی که روی بدنه قرار دارد به‌صورت چشمی، و نه اتوماتیک، سطح روغن را اندازه‌گیری کرد.
  • ضریب عملکرد
    به‌طور دقیق و مشخص و در یک حکم کلی، نمی‌توان گفت ضریب عملکرد کدام کمپرسور بیشتر است. اگر از طریق نرم‌افزارهای مربوطه، ضریب عملکرد این دو کمپرسور را در شرایط برابر مورد بررسی قرار دهیم، به تفاوت قابل توجهی برنمی‌خوریم.
    لازم به ذکر است، نوع مبرد و سایر کمپرسور از مهم‌ترین عواملی است که مشخص می‌کند کدام کمپرسور ضریب عملکردی بیشتری دارد.

  • سطح صدا

از نظر میزان صدا در این دو نوع کمپرسور، باید به این نکته توجه داشت که در ظرفیت‌های برودتی یکسان، تعداد کمپرسورهای اسکرال بیشتر از کمپرسورهای اسکرو است. این مسئله به‌خصوص در ظرفیت‌های بالا، تأثیر خود را نشان می‌دهد. هرچه ظرفیت کمپرسور بالاتر باشد، میزان صدای آن نیز بیشتر است.
اما‌ به‌طور کل، کمپرسورهای اسکرال صدای کمتری تولید می‌کنند و به همین دلیل برای پروژه‌های مسکونی اغلب از چیلر اسکرال استفاده می‌شود. در مقابل می‌توان صدای زیاد را از معایب چیلر اسکرو دانست.

  • چیلر اسکرال معمولا مناسب استفاده در ظرفیت‌های کم و متوسط است. برای استفاده در مواقعی که تناژ تبرید بالا است، از چیلرهای اسکرو، پیستونی و یا سانتریفیوژ استفاده می‌شود.

 

  • سرویس و نگهداری
    کمپرسورهای اسکرال قابلیت تعمیر ندارند و شاید این موضوع از بزرگترین معایب کمپرسور اسکرال باشد. اما کمپرسورهای اسکرو قابلیت تعمیر را دارند. اما این کمپرسورها، به‌علت ساختمان ساده‌ای که دارند، کمتر دچار مشکل شده و نیاز به سرویس و تعمیر خاصی ندارند.
    همچنین کمپرسورهای اسکرال به‌خاطر ساختمان ساده‌ای که دارند، کمتر دچار مشکل می‌شوند و نیاز به تعمیرات ویژه ندارند.
    نکته قابل توجه در این موضوع این است که، معمولا به‌دلیل سنگین بودن زیاد کمپرسورهای اسکرو، حمل کردن آن‌ها، به‌خصوص از داخل ساختمان، مشکلات زیادی را به همراه دارد و این موضوع از دیگر معایب چیلر اسکرو است.

  • کمپرسورهای اسکرال به‌دلیل کارکرد بهینه‌ای که دارند، باعث کاهش مصرف برق دستگاه می‌شوند. همچنین چون میزان استهلاک پایینی دارند، در مقایسه با کمپرسورهای اسکرو طول عمر بالاتری دارند.

  • قیمت کمپرسورهای اسکرال، در مقایسه با کمپرسور اسکرو و دیگر کمپرسورها مناسب‌تر است.

راهنمای انتخاب و خرید

زاگرس کمپرسور ایرانیان با استفاده از تجارب چندین ساله و بهره‌گیری از مجرب‌ترین متخصین و تکنسین‌ها، اقدام به تولید انواع چیلر اسکرو و اسکرال، بابالاترین کیفیت کرده است.

برای راهنماییبیشتر دز زمینه انتخاب و خرید چیلر مناسب و مدنظر خود، با کارشناسانفنی ما به‌صورت رایگان در ارتباط باشید.

چرا زاگرس کمپرسور ایرانیان

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان با تکیه بر دانش فنی و سوابق درخشان موسسین و پرسنل کلیدی خود با هدف طراحی و ساخت انواع کمپرسورها و چیلرهای مبتنی بر تبرید تراکمی تاسیس شده است.

واحدهای تولیدی این شرکت با مساحت بالغ بر 10.000 متر مربع واقع در شهرک صنعتی شمس آباد (تهران) شامل واحد تولید، طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و کنترل پروژه است. واحد تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت متشکل از پرسنل متخصص و برترین نخبگان دانشگاهی و صنعتی در مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد به‌صورت مستمر در حال توسعه محصولات و افزایش کیفیت آن‌ها بوده و هدف رقابت با رقبای اروپایی در سطح منطقه و صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌نماید. هدفی که با صادرات به کشورهای ارمنستان، عراق و سوریه آغاز گردیده و به یاری خداوند متعال به تعالی خواهد رسید.

این شرکت با تکیه بر توان فنی و طراحی و ساخت تجهیزاتی که برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند، توانست در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

برندهایی که به ما اعتماد کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست